Författare: Candygirl (Sida 980 av 1685)

Jag och Magnus Uggla joggar tillsammans.

Det här är vad jag lyssnar på när jag gör mina joggingturer (eller ensamma promenixer): Gamla Uggla i P4 program. Så jäkla bra. Hann  inte höra dom live när dom gick. Ibland på fredagar hann jag höra lite – men aldrig hela. Men nu har jag laddat ned ett gäng på podradio. Och när jag lyssnat genom dessa laddar jag ned fler….

Två mil har vi avverkat i joggingspåret den här veckan. Och det är bara onsdag. Nu blir det promenader i några dagar. Kan ju inte vara ute och ränna varenda dag heller… (Dessutom kommer maken ut i kväll och stannar till i morgonkväll. Sen är han åter igen på fredag eftermiddag och sen är det ju helg. Så då får jag ju livesällskap runt strandpromenaden och kan därmed lämna Magnus hemma)

Ödehus, havet och gummibandsraketer – Fler bilder från Kretaresan 2012

Eftersom det inte händer mycket på hemmaplan – solar, joggar, myser, grillar…. så blir det istället ett till inlägg med:

Bilder från dag tre – 15 juli –  på vår Kreta resa. Hela dagboken finns här: Liverapport från Kreta 2012

Vi promenerar mycket när vi är i Grekland. Varje förmiddag efter en god frukost tar vi var sin vattenflaska och så knallar vi iväg. Ibland har vi bestämt målet, ibland går vi bara och ser var vi hamnar. Den här dagen gick vi mot flodens början. Och efter den vägen stod detta ödehus som jag tycker är så vackert.


Så här ser det ut där floden rinner ut från berget. Isande kallt och strömt vatten. Och en helt annan vegetation än nere vid havet. Det märkliga här är att bakom ryggen på mig som fotade går en stooor motorväg. Det är liksom en liten oas mitt i trafiken. Här brukar det simma sjöfåglar som gärna matas, men ingen av gångerna vi gick hit denna resa hittade vi någon hungrig liten anka.

Och så en havsbild då… bara för att det är så vackert när himmel och hav möts.

Bus köpte en form av gummibandshelikoptrar. Det var en pinne med utvikta plastvingar som rotorblad som man sköt upp likt en slangbella. Och om man sen lyckades få till stuket på rotorbladen snurrade dom långsamt mot marken och skiftade i olika färger. Hur häftiga som helst. På kvällarna stod det fullt i ungar på torget och sköt upp sådana. Dom var billiga (om man som jag inte accepterade ockerpriset som varierade från gång till gång och istället prutade ned dom till ca 20:- styck)  så man kunde köpa nya när dom kraschlandat någon gång för mycket.

Floden, balkongmys, PC-väntan och mera nattbad – bilder från Kreta, 2012

Fler bilder från våra veckor i Georgioupolis, Kreta. Dessa är från DAG TVÅ – 14 Juli . För komplett dagbok från resan klicka in på Liverapport från Kreta 2012

En av alla småfloder som flyter ut i havet i Gerogioupolis. Jätteströmt och alldeles klart och rent(?) vatten. Inte salt. Vid bron i bakgrunden badade vi nästan varje dag. Endera i det extremt ljumma havsvattnet och emellanåt i det nästan iskalla flodvattnet. Bus älskade att kunna springa mellan. Efter avslutat solpass sköljde vi upp våra sandiga och saltiga handdukar i floden och slapp därmed dra med oss sanden hem till hotellet. Och dessutom höll dom sig mjuka och fina…

Balkongmys – såklart. Bus började varje eftermiddag med en dusch och sen färskpressad apelsinjuice (av två apelsiner blev det nästan två glas till ett pris av 3,50 sek) och en ”ny” Kalle Anka. Fast i det här glaset är det nog nåt med Färskpressad Lime och 7Up, skulle jag tro!

WiFi funkade helt ok på rummet. Fast inte alltid. Vi lärde oss vilka tider på dagen som var säkrast. Och dessutom var signalen var starkast olika tider på dygnet. Hur nu det kan ändras?  Men i vilket fall som helst gick det fint att läsa nyheter, kolla mail, msn:a och blogga.  Den här bilden är från dag tvås eftermiddag – och på eftermiddagarna  var det sängkanten som var starkast. På mogonen funkade det bra på sminkbordet och på natten balkongen. 🙂 Och här ovan är det bus som väntar och väntar och väntar på att få låna computern. Han vill ut på YouTube och kolla på mods från Black ops. Och vi blev spyless på det så han fick börja använda hörlurar så vi slapp ljudet!

Och så lite nattbadsbilder… 🙂 Som jag av förklariga skäl inte fotat själv.

Singelmamma i Lilla Gula

Maken har börjat jobba idag – så igår eftermiddag lämnade han oss och ”flyttade” hem. Jag och bus huserar vidare i Lilla Gula Huset själva. Och då blir det som det blir på kvällarna. 🙂  Jag satt och redigerade Kret-afoton till midnatt och sen började jag se en film så först närmare halv tre träffade jag John Blund.  Som tur är var bus också uppe länge  om än inte liiika länge) för han vaknade inte förrän 9:15 och när han gick på toa så vaknade jag. Till en fin och varm måndag. Så det fick bli frukost på altanen.

Ett par timmar senare var det dags att återuppta de regelbundna joggingturerna. Jag har haft semester från jogging i fyra veckor – de veckor som jag och maken varit lediga tillsammas. Eftersom han inte springer så har vi istället promenerat. Minst en rask sväng per dag – ofta två. Även i grekland. Men nu när jag är ”solo” igen så var det på med korta tightsen som gällde. Och här var det inte tal om någon lugn uppstart. Pang på 7 km blandad landsväg och terräng. Och jag konstaterade att det var inget fel på kondisen – promenader håller den uppenblarligen i bra skick.

Nu dusch och sen lunch. 22 grader varmt, inte soligt, men den tittar fram då och då och har vi otur kommer det lite regn. Men jag håller tummarna för soooool.

Hotellbalkongen, nattbad och syrsa : Här kommer första fotona från Georgioupolis, Kreta, 2012

Eftersom jag redan skrivit en form av dagbok – och det live till och med –  kommer jag inte göra som jag brukar – publicera bilder i samband med den aktuella dagens händelser. Däremot kommer jag lägga ut några av alla foton (för inse hur sjukt många jag har!) och dom kommer ändå komma i någon form av kronologisk ordning. Jag har så smått börjat redigera och förbereda inför en Kreta-fotobok och allt eftersom kommer jag välja ut ett antal samt skriva några rader om vardera. För den som vill ha mer info om vad som hände  dag för dag är det bara att klicka in sig på kategorin Liverapport från Kreta 2012

 

Så här såg det ut när vi tittade ut från vår balkong på Eleana Studio. Den här vyn är taget ned mot havet – det är det man skymtar mellan löven på eukalyptusträdet. Tittade vi åt andra hållet såg vi upp mot torget. Detta är en mycket lugn gata. Knappt någon biltrafik, men däremot en ständig ström av promenerande till och från badet och barerna nere vid havet. Perfekt ställe att sitta och bara titta på folk på.

Även det här fotot är från balkongen – också det taget första dagen. Här är det bus som fixar den allra första greksalladen till lunch. Heder åt kocken – det smakade förträffligt (att han sen inte ides laga fler lunchsallader åt oss behöver jag ju inte tala om, så kan ni få tro att han var så här duktig varenda dag!)

 

Nattbad… det är bland det mysigaste som finns. Och det blev några sådana under den här resan. Flest för bus men även jag hoppade i några sena kvällar. Ljuuuuuvligt…

Och det här får bli sista bilden för detta inlägg – bara för att jag tycker jag fick så fint foto på syrsan. För ni ser den väl? Där på kronbladet på blomman….

 

« Äldre inlägg Nyare inlägg »

© 2026

Tema av Anders NorenUpp ↑