Kategori: Mat och prat (Sida 238 av 386)

Helg

Det var sååå skönt när fredagens jobb var slut och vi åkte till Lilla Gula.

Fredagskvällen användes till mys, god lasagne gjord på högrev och två avsnitt 24.

Lördagen var lika solig och fin som vi hoppats på. Sov länge. Behövdes nog efter en jobbig vecka.

Dagen tillbringade vi sedan utomhus. Först en superhärlig promenad. Och sen en massa fix på gården.

Stuvade in alla krukor i bodan, packade in våra amerikanska blåbär i granris, klippte gräs, trimmade, vände potatislandet, satte undan vattentunna, vattenkannor och sånt, eldade, grillade hamburgare till lunch, rensade ogräs bland jordgubbarna och tog in citrus- och olivträd och fixade vinterförvaringen för dessa.

En kul sak om just träden.

Vårt stora fina citrusträd klarade inte förra vintern så bra. Vi var helt säker på att det dött. Men vi beskar det superkraftigt och lät det stå. Och faktiskt. Det började skjuta. I sommar ha vi haft det ute och det har vuxit massor. Men det ser inte ut som ett citronträd längre. Jag har påpekat det åt maken men han har inte velat lyssna! Ett träd kan ju liksom inte bli ett annat träd. Eller…

Nu när vi tagit in det visade jag honom hur stor skillnad det är på det trädet och sommarens nyinköpta citrusträd. Så jag googlade. Och: vi har numera en citrontörne. Härdigare än citron och används därmed ofta som värd för att ympa in citron på. Så! Vårt citronträd dog, som vi trodde. Men värden, citrontörnen, överlevde. Ska bli spännande att se vad som händer i vinter.

Innan middag såg vi allra sista avsnittet 24. Säsong nio. Nu finns det inga fler. Jo, en spinoff med nytt folk… Men det känns inte lika kul.

Nu är det mörkt på kvällarna. Ljus och lyktor är framplockade. Och när jag skulle fota ljusen på köksbordet kom jag åt selfieläget och då blev det så här:

Till middag blev det sen blandad grillad fisk.

Söndagen är också solig. Så vi satsar på fortsätta utefixa! Ska bara dammsuga först.

Gäsp och snor

Började morgonen i joggingspåret. Fem i sju var det 1,1 grad varmt. Och sol. Fantastiskt i skogen.

Väl hemma igen väckte jag Sextonåringen, duschade och käkade frukost.

Sen mot jobbet. Och idag fick vi göra rätt för lönen.

Dessutom började jag snora. Och huvudvärk fick jag.

Typ hundra snytningar senare var arbetsdagen slut och vi gjorde fantastisk god middag.

En plåt med brysselkål, massa morötter, paprika, lök, chili och olivolja rostades i ugnen. Undertiden kokade vi gnocchi vi sen fräste i citronolja tillsammans med vitlök och stora vita bönor. Mot slutet åkte även färsk spenat i stekpannan.

Tanken var att blanda ned dom rostade grönsakerna i stekpannan. Men det rymdes inte. Vi fick göra tvärt om.

Sååå himla gott. Och så enkelt.

Sen snorade jag vidare i tv-soffan. Vi har 4 avsnitt av 24 kvar. Men bara ViaPlay tom lördag. It’s a mission!

Vilken lördag

Solen sken och vi hade planer på att ta en förmiddagsprommis och sen putsa några fönster efter lunch.

Men när det knackade på dörren, medan jag ännu satt i morgonrock med kaffemuggen överfull, ändrades planerna.

Nu skulle vårt superrostiga element på lilla toan bytas ut.

Medan makens morbror rörmockade, med maken som assisterande lärling, tog jag och kärchern itu med fönsterrutorna.

Pausade för att hämta hem en familjepizza med extra fyllning till lunch. Och buda på hemgjord äppelkaka med egna äpplen till efterrätt.

När elementet var på plats (ska måla gamla rören vita vid tillfälle) röjde maken upp i röran som uppstått. Och jag putsade vidare. Och sen strök jag gardiner på löpande band. Köket, Sextonåringens rum, vardagsrummet och extrarummet blev helt klara innan middagsfixet. Tur det, för idag, söndag, vräker regnet ner.

Hemmagjord sushi till middag. Och så pustade vi i soffan efter en synnerligen effektiv dag.

Exakt vad vi ska hitta på denna regniga söndag återstår att se. Jag ska i alla fall börja med att dricka upp mitt kaffe!

Helgen är nära…

Här är det höstväder i form av ömsom regn, ömsom sol och däremellan lite mulet eller dimma. Dock varmt som en dålig sommar!

Ösregn på förmiddagen idag. Men sol på vår eftermiddsgspromenad.

Skulle göra klassisk kassler med ananas till middag. Men ananasen var dålig (heter det så om just den ananasen? Om det är flera då? Ananasesar? 🙂 . Och någon burkvariant hade vi inte. Men vi har ju gott om äpplen i höst.

Så det blev ostgratinerad kassler med egna äpplen och chili. Hur gott som helst.

Och när jag ändå höll på med äpplen

…så blev det en äppelkaka. Vi har bara smakat från kanterna, och dessutom ska den visst smaka bäst efter en natt i kylen. Så vi får väl ge betyg först efter i morgon.

Kunde lägga en till riktig CD i min samling idag. Yttrligare en som jag säkert aldrig ens kommer sprätta plasten på. Men albumen som Sabaton, Hammerfall, FreedomCall och Powerwolf släpper måste jag liksom äga. Bara veta att jag har på riktigt… tre av dessa grupper har släppt nytt i sommar/höst, så tre CD-skivor är därmed inköpta. Men lyssnar på dom det gör jag via Spotify!

Fredag i morgon. Som jag längtar!

Fredag och lördag

Det regnade inte på fredag. Men när vi anlände till Lilla Gula kunde vi konstatera att det fallit 35 mm regn sen söndag eftermiddag till fredag kväll.

Lagade fetaostfyllda biffar som vi grillde till middag. Blåste rätt bra men grilla funkade.

Och gott blev det.

Såg sista avsnittet av åttonde (och sista?) säsongen av 24. Och sen somnade vi sött.

Lördagen var solig på morgonen. Men sen regnade det nästan hela dagen.

Sextonåringen och kompisar skulle till Luleå för att se It 2. Så vi skjutsade dit dom och passade på att förstöra lite pengar.

Thaibuffe till lunch.

Och sen RITUALS, Jack and Jones (visst är It-tröjan cool?) Stadium, Rusta, Clas Ohlson, Ica Maxi och Coop.

Hämtade upp nöjda pojkar efter bion just efter halv sju och sen gasade vi mot Lilla Gula.

Eftersom middagen av naturliga skäl blev sen dukade vi upp lite plock medan vi fixade med maten.

Och sen blev det musslor.

Resten av kvällen låg vi och lyssnade på gammal musik och fascinerades över hur många texter från förr som finns lagrade i hjärnan.

Söndagen är grå. Och vi har massor på programmet. Först: dammsuga!

« Äldre inlägg Nyare inlägg »

© 2026

Tema av Anders NorenUpp ↑