Kategori: Mat och prat (Sida 179 av 386)

Lördag, vaniljsnittar och bearnaise

Vilken underbar lördag. Vädret var inte det roligaste, men resten…

En blåsig 7 km promenad före lunch.

Sen bakade jag.

Vaniljsnittar. Dom blev jättegoda.

Allt blåsande torkade upp gräset så jag passade på att klippa. Däremot får krattning av barr vänta tills det slutat blåsa ned såna mängder…

Förberedde middagen så vi senare kunde laga mat riktigt kockmässigt.

En film hann vi också med före dusch och middag. Eftersom vi nu sett två säsonger av Siren kändes det läge att se om Splash.

Till middag blev det sen grillad oxfilé med örtpotstis. Och något vi aldrig gjort förut: hemmafixad bea.

Alltså… det blev sååå gott. Och vi har uppenbarligen dragit oss i onödan för att göra bearnaisesåsen själv. Det var ju inte jättesvårt.

Söndagen verkar lite solig. Men jag tror det blåser lika mycket. Ut ska vi. Men exakt vad vi ska syssla med återstår att se….

Första helgen

Sådär ja. Nu är första riktiga arbetsveckan slut. Vi överlevde. (Bara resten av hösten/vintern kvar innan jul så….)

Det var varmt ute i går. Typ 20. Sol ibland. Regn ibland.

Alla biverkningar var borta så det blev både en skön lunchpromenad och en tabata direkt efter jobbet.

Sen bums mot Lilla Gula.

Eftersom vi slutade sent blev det fuskmiddag: ICAs färska pizzor pimpade med lufttorkad skinka, räkor, mozzarella och ruccola.

Blev kvar i köket ända till midnatt då vi fastande i att gissa band/artister på Spotify.

Lördagen är blåsig. Och inte så varm. Den det regnar i alla fall inte. Skulle behöva klippa gräs och kratta miljarders barr som blåst/regnat ned från tallarna. Men det kanske får vänta till söndag då det utlovas lite sol.

Kanske det blir bakning idag istället?

Vardagssysslor

Ingen tvekan om att vardagen är här. Halv sju startade klockradion. En kvart senare startade jag Spotify och My tabata-appen.

Denna termin har jag och maken likadana skift så han assisterade med frukost efter 8×4 minuters pass.

Sen dusch. Och jobb.

Inhandlade lite nytt till ögonen på lunchen.

Och efter jobbet blev det sötpotatis med chili, spenat och fetaost på balkongen.

Och sist en kvällspromenad – mest för att köpa pesto.

I morgon börjar skolan. Och Sjuttonåringen börjar sista året.

Semester dag 38 – bröllopsdag

Lördagen hade inte lika fint väder övriga veckan. Men vi nyttjade vädret på bästa sätt.

Började förmiddagen med att baka brödet som vi skulle ha till middagen.

Samtidigt tömde vi alla sängar och vädrade och tvättade.

Efter lunch kom solen. Då passade vi på att gå ut en promenad.

Sen började det vara dags att tänka på kvällens bröllopsdagsmiddag. Vi har nämligen varit gifta i 22 år den 14 augusti. Passade samtidigt på att fira våra 32 år tillsammans. Nedan fyra bilder från 1999:

Havskräftor och räkfross. Och nybakat bröd.

Så himla gott.

Skippade efterrätt. Tog lite godis i soffan (efter vi varit ute och kikat på fladdermössen).

Precis innan godnatt öppnade sig himlen totalt. Det toköste ned regn. Och när jag tömde regnmätaren på morgonen hade det fallit hela 27 mm regn.

Väderrapport 14 augusti: mulen förmiddag. Solig eftermiddag. Temp 18-20. Regn sen kväll/natt 27 mm. Betyg: 3

Semester dag 37 – helt perfekt

Sista ”riktiga” semesterdagen (fast jag räknar även helgen. Den hänger liksom ihop med resten) kunde knappast bli bättre. Sooool. Varm. Knappa 24 grader. Promenad. Korvgrillning. Trädgårdsarbete.

Sista bilden här visar kommande ”vitlökslandet”.

Hade haft en lammstek i marinad sedan torsdagen. Nu åkte den i grytan.

2 1/2 timme senare såg den ut så här:

Helt underbar…..

En vacker kväll övergick i svart mörker (och fladdermössen kom fram).

Vi tyckte att det passade med en skräckis fredagen den 13e. Nu blev det en thriller istället. Men det var ju mysigt det med..

Väderrapport 13 augusti: sooool. Varmt. 23,9 som varmast. Betyg: 4

« Äldre inlägg Nyare inlägg »

© 2026

Tema av Anders NorenUpp ↑