Kategori: Mat och prat (Sida 232 av 386)

Unsdag

Kyligt i morse. 17 grader när jag gick till jobbet. Men det bjöds på sol för tredje dagen i rad, och då kan man ju inte bli annat än glad.

Ingen klagade på kylan under förmiddagens utevistelse på jobbet. Och trots fortsatt bråkiga bihålor blev det en kort prommis på lunchen.

Just nu ökar dagen med nästan en timme i veckan. Och den tiden ökar konstant… som en gigantisk snöboll i rullning!

Men även om det nu är ljust redan till frukost så ligger solen lågt även då den står som högst. Det syns om inte annat på skuggan fotad 12:54 idag. Lååång!

Efter jobbet fixade vi galet goda kycklingburgare. Perfekt till en unsdag!

Och myste i soffan till lite Walking dead!

Vilken helg!

Söndagen var effektivt nyttjad. Förutom mysfrukost och morgonTV blev huset dammsuget och köksgolvet ångmoppat. En tvätt blev tvättad och vi sopsorterade och promenerade och handlade lunchkomplettering.

Sen blev bro och altan skottad, gångar likaså och när vi ändå höll på skottade vi taket till röda bodan, taket ovanför bron och stor del av hustaket åt framsidan till.

Jobb på hög höjd! 🙂

Puh!

Styrde hemåt efter halv fem. Och nu flöt trafiken fint. Inga köer och lots som ledde alla rätt. Tog typ 3 minuter längre än normalt. För övrigt ska dom fixa gamla bron nu. Preliminärt öppnar den 14/2 igen.. Fast jag undrar jag…

Hemma gick det inte att köra in bilen i garaget eftersom traktorn lämnat en snöhög utanför vår garageport. Bara att skotta mer. Och sen typ fickparkera in i eget garage.

Mera tvätt och middagsfix när vi så var uppackade. Rotsaker med kyckling och svartkål.

Trött i precis hela kroppen efter en galet lyckad helg! Skönt då att krypa upp i soffan för lite Walking dead.

Hoppas nu veckan går snabbt!

Mera snö

Oj så snö vi fått. Skulle gissa att vi nu har 70 cm snö… Men jag har inte måttat! (Det kan jag roa mig med idag) Ca 40 cm har kommit sen förra helgen. Och 20 av dom kom nu fredag och lördag

Eftersom det toksnöade hela lördagen blev det bara en kort prommis – för att handla bakingredienser samt köpa gyros till lunch!

Och sen skottade vi. Mängden var stor. Men lätt. Och allt vi skottade snöade igen lika fort igen!

Därefter bakade jag. Chokladrutor med vaniljfyllning. Dom blev supergoda.

Till middag lagade vi sedan älg. Det blev två rullar med god fyllning. Med örtpotatis och sparris till. Mycket gott. Och en rulle åkte raka spåret in i frysen, till någon gång det behöver gå snabbare att fixa middag.

Avslutade lördagen med film. Jurtjyrkogården

Nu har söndagen startat. Det har slutat snöa. Traktorn har varit här i morse och skottat gården. Men resten: gångar, bro, altan måste vi ju fixa. Och kanske även nåt tak! Och så ska jag dammsuga!

Mitten på veckan

Hostar vidare. Men så länge jag håller mig upprätt och utan feber är jag glad.

Blir inte så mycket gjort på den lediga tiden av dagarna… pod/boklyssning, soffhäng och matfix.

Idag supergod laxpasta.

Mest myspys med andra ord. Walking Dead s.9 är ju toppen!

Och så närmar vi ju oss helg!

Kylig lördag

Det var femton minus när vi vaknade. Så innan vi pressade juice och kokade ägg slängde vi ut allt ur frysboxen.

Den hade sen, efter frukost och lite nyhetsmorgon, tinat tillräckligt så all snö kunde ösas ur och boxen gick att torkas torr! Efter lunch var den den fryskall igen så vi kunde sortera tillbaka all mat igen. Skönt att fått det gjort.

Som kallast blev det nitton grader under lördagen. Så det blev en kylig promenad. Men det var så vackert ute. Nysnö och sol.

Eftersom formen är lite tveksam tillbringade vi ganska mycket tid i soffan.

Sista avsnittet av Ture Sventon. Fredagens avsnitt av Talang. Och så en halv film om andra världskriget – passande så här inför förintelsens minnesdag.

Lagade fantastisk god paella. Och med lite finare kläder på, än underställ och ylletröja, och så lite smink till det, så kunde jag ialla fall lura någon att jag inte var så förkyld som jag är!

« Äldre inlägg Nyare inlägg »

© 2026

Tema av Anders NorenUpp ↑